Muriel 2020 — nominace

Nominace na výroční komiksové ceny Muriel
(a jejich zdůvodnění) za rok 2020

Nejlepší komiksová kniha
(Cenu získává autor za samostatně publikované komiksové dílo)

Komiks Bez vlasů se vydává cestou autobiografického a autoterapeutického žánru, která na domácí scéně není stále prošlapaná. Přesto scenáristka Tereza Drahoňovská zvládla svůj vlastní příběh o boji s alopecií předat v osobní i obecné rovině přesvědčivě. Věrnou sekundatkou jí v tom byla kreslířka Štěpánka Jislová široce využívající možnosti komiksového média.

Třetí díl Opona se zatahuje završuje ambiciózní trilogii Návrat Krále Šumavy. Scenáristé tentokráte nevycházeli z románové předlohy a vytvořili příběhu vlastní závěr. Nejlépe ze všech tří dílů tu pracují se střídáním dějových linií a prolínáním malých a velkých dějin. Za vyzdvižení stojí i výrazná práce s komiksovým médiem, kterou předvádí výtvarník Karel Osoha.

Pohled do tajemné subkultury Vontů, který nabízí scenárista Džian Baban, je fascinující hrou s městskými legendami, reáliemi Prahy osmdesátých let a foglarovskou mytologií. Příběh předkládající jakousi kroniku novovontského hnutí dostal přiléhavou výtvarnou podobu v originálním pojetí Richarda Fischera. 

Nejlepší kresba
(Cenu získává autor za kresbu komiksu)

Kateřině Čupové se úspěšně podařilo formálně oživit starší klasickou látku, a to výtvarně nápaditě, svěže a s nepopiratelnou lehkostí. Živá akvarelová barevnost ve spojení s karikaturní stylizací vytváří fascinující mix, který dokazuje, kam až se dá při věrné adaptaci zajít, pokud autorovi nechybí odvaha. A té je v případě, kdy je vaším partnerem Mistr Čapek, vždy zapotřebí.

Jiří Franta na svém autorském albu odvedl jako výtvarník mimořádně poctivou práci. Čtenáři nabízí bláznivou směs plnou grotesky a absurdnosti, z každé stránky přitom dýchá jeho neutuchajíci zájem o drobnokresbu a detail. Nacházíme jej jak na stránkách plných malých panelů, hraničících až s rozfázovanou animací, tak i v případě velkorysých celostránkových kreseb.

Štěpánka Jislová coby výtvarnice neobyčejně souzní s vyprávěným příběhem. Svou kresbou mu úspěšně pomáhá udržovat lehkost a nadhled, bez kterého by tato kniha o vážném tématu nebyla tím, čím je. Výtvarně dokáže obrazem za všech okolností dávkovat přesně to, co příběh v daný moment vyžaduje. Dokazuje, že umí být nápaditou výtvarnicí s portfoliem různorodých poloh, a ta aktuálně zvolená jí navíc mimořádně sedí.

Nejlepší scénář
((Cenu získává autor za scénář komiksu)

Džian Baban ve Rváčově vytvořil sondu do světa tajemných Vontů, specifické subkultury pražských teenagerů operujících v městské šedi během normalizačních osmdesátých let a volně inspirovaných dílem Jaroslava Foglara. V příběhu zručně splétá několik vypravěčských linií a dramatické scény skládá s vyprávěnými retrospektivami do plastického obrazu s množstvím postav, zápletek i událostí. 

Popsat vlastní příběh tak, aby byl nejen autoterapií, ale také návodem, jak zvládnout náhlé střetnutí s vlastním tělem, se v komiksu Bez vlasů podařilo Tereze Drahoňovské. Působivě zachytila vlastní boj s autoimunním onemocněním, které ji připravilo o vlasy, jako i pestré reakce okolí a osamělost, kterou ji alopecie přinesla. Zároveň čtenáři předává různé souvislosti, aby mu přiblížila, jak se coby nemocná cítí.

Ondřej Kavalír a Vojtěch Mašek se ve třetím dílu Opona se zatahuje odklonili od románové předlohy a dovedli příběh Krále Šumavy ještě o něco dál. Jejich náročný styl vyprávění založený na střídání různých postav a prolínání malých a velkých dějin v závěrečném svazku hladce plyne do dramatického a emotivního finále.

Nejlepší krátký komiks
(Cenu získává autor za krátký komiks)

Marek Steininger ve svém scénáři přesvědčivě inscenuje celospolečenský dějinný zlom jako drama v prostoru kuchyně jedné obyčejné rodiny. Kateřina Čupová coby výtvarnice pak příběh Druhý břeh adaptuje s lehkostí, přičemž zůstává zcela svou, osobitou a hravou. Jejich společný komiks tvoří jeden z vrcholů záslužné antologie a dokonale ilustruje její název – Odvaha je volba.

Posmutnělý, ale nadějeplný příběh osamělého houbaře, který v lese nachází nový svět i nový život, inscenuje Kateřina Čupová v komiksu Pařez vypravěčsky zcela suverénně. Ač pracuje jen s jednou doplňkovou barvou, vytváří pestrý svět, ve kterém je vše možné. Díky mistrné práci s komiksovým jazykem nabízí celek silnou autorskou pohádku v atraktivním vizuální kabátě.

Tematizovat roli skautingu v současnosti je těžší než psaní příběhů vycházejících z hrdinských skutků minulosti. Marek Steininger i tentokrát volí cestu skrze nelehkou situaci konkrétní rodiny. Vizuál Tomáše Vovsíka postavený na výrazných barevných plochách a obrazové symbolice dodává civilnímu a v jádru obyčejnému příběhu Smíření nadčasový charakter.

Nejlepší komiks pro děti
(Cenu získává autor za komiks pro děti)

Zdá se, že ani ve třetí knize, shrnující epizody otiskované původně v časopise Čtyřlístek, Petr Kopl potenciál vyprávění o dvojici čarodějnic Morgavse a Morganě nevyčerpal. Chytrý humor, suverénní kresba a smysl pro dobrodružství řadí i zatím poslední knižní pokračování s podtitulem Princezna čarodějka k tomu nejlepšímu, co na domácí scéně v rámci dětského komiksu vychází.

Historický okamžik, nakreslení prvního řádného příběhu Čtyřlístku, pod kterým není na pozici výtvarníka podepsán jeho otec Jaroslav Němeček, zvládl Dan Černý s bravurou sobě vlastní. S psaním scénářů příhod legendárního Čtyřlístku už zkušenost měl, nyní navíc ukázal, jak mohou příběhy legendární čtveřice z Třeskoprsk nově vypadat, pokud autorovi nechybí vyvážená dávka pokory a sebevědomí.

Zvířátka jsou pro dětský komiks vždycky vděčné téma, ovšem Kateřina Perglová dokázala z námětu vytěžit maximum – přátelství holčičky k velmi věrně vykreslenému pejskovi legračního výrazu a ještě legračnější povahy působí mile, aniž by sebeméně tendovalo k cukerínovatosti. Kačka & Mops potěší humorem, který ocení nejen děti, ale pravděpodobně i dospělí při společném čtení.

Nejlepší strip
(Cenu získává autor za sérii komiksových stripů)

Přestože mu vyšly už tři knižní soubory, je strip o ztřeštěném kocourovi znám hlavně čtenářům časopisu ABC, v němž vychází již dvacátým rokem. Už dlouho mu patří celá stránka, přesto nepřestává být v prvé řadě anekdotou. Počet jen základních epizod se sice blíží pěti stovkám, Lukáš Fibrich ale zjevně stále nemá nouzi o vtipné nápady a neztrácí ani výtvarnou hravost ve vztahu k samotné komiksové formě.

Partnerský život i příchod prvního potomka zachycuje ilustrátorka Tereza Konupčíková s vtipem a laskavostí. Její autobiografické stripy, donedávna publikované na instagramovém účtu a loni vydané knižně, přináší mezi domácí stripy nová témata i osobní perspektivu.

Strip Pas faux pas Jana Pomykače po konci webu Komiksárium, kde čtyři roky hostoval, nalezl své místo vedle původního blogu i na vlastní facebookové stránce. A ačkoliv nikam nespěchá, pomalu, ale jistě nabírá další a další věrné čtenáře. Kombinace vyladěných kreseb a osobitého humoru, který umí být slovní i situační, ale především neotřelý a jemně vtipný, stále spolehlivě baví.

Nejlepší překladový komiks
(Cenu získává vydavatel za překladové dílo)

Ed Brubaker a Sean Phillips se žánru noir v americkém mainstreamovém komiksu pro dospělé věnují dlouhodobě. Zatmívačka patří k jejich nejpůsobivějším počinům díky komplexnímu vpletení příběhu do reálií Hollywoodu čtyřicátých let, ale také pro rafinovaný způsob vyprávění pracující s flashbacky a subjektivním vnímáním postav.

Kreslená road movie Visa Transit legendy francouzského alternativního komiksu Nicolase de Crécyho se stránku za stránkou, kilometr za kilometrem proměňuje v esej o vzpomínání a pamatování. De Crécyho mnohovrstevný autorský styl dokáže i něco tak předvídatelného jako první samostatnou cestu dvojice mladíků za hranice proměnit v nevšední zážitek.

Komiksový román Jedno obyčejný léto sestřenic Tamakiových v sobě spojuje podmanivou atmosféru léta u jezera s formativními bolestmi dospívání. První střety se světem dospělých servírují autorky dvojici hrdinek z přirozeně feministické perspektivy, a to včetně těch nejtěžších témat. Výjimečný komiks, obávaný americkými knihovnami i ověnčený mnoha cenami, už dávno nepatří jen do škatulky young adult.

Nejlepší překlad
(Cenu získává překladatel za překlad komiksového díla do češtiny)

Pro dospělé autory bývá často těžké napsat uvěřitelné nedospělé postavy a zejména pak věrně vystihnout jejich způsob vyjadřování. Obdobně těžký úkol pak stojí i před překladatelem, ale Lence Bukovské se ho podařilo zvládnout na výbornou. Jazyk komiksu Jedno obyčejný léto je obdařen vyváženou dávkou melancholie i mírně praštěného humoru dospívajících dívek, především však plyne zcela přirozeně a uvěřitelně.

Legendární Tankerka je do velké míry tvořena sladce vulgárním jazykem obohaceným o množství popkulturních narážek a reálií. Překladatelské duo Zdeněk Kárník a Luboš Pick se s překladem vypořádalo odvážně, nápaditě i svérázně – Tankerčina čeština náležitě páchne zvětralým ležákem i mokrým klokanem, a čeští čtenáři si tak tento dnes už klasický komiks mohou patřičně užít.

Stojí-li daný komiks především na slovním humoru, je role překladatele zcela zásadní. Divná planeta je přesně takovým komiksem a Michala Marková přesně nachází vhodná slova pro převod bizarně doslovné mimozemské řeči do češtiny. Čili: v porotě vzbuzuje příjemné pocity, že slova české verze vhodně odpovídají slovům původní verze, a zvažuje proto udělit osobě zodpovědné za překlad hranol slávy.

Cena Magnesia za nejlepší studentský komiks
(Cenu získává autor za školní ročníkovou či závěrečnou práci)

Komiks Karly Gondekové Goeido & Kotoshogiku, který vypráví příběh vítězného zápasu šampióna v sumó, na první pohled zaujme jako objekt: sešit je vázaný v klasické japonské vazbě. Minimalismus ve způsobu vyprávění spolu s formální stránkou jednoduché kresby tvoří mimořádně působivý koktejl i svébytný estetický zážitek.

Studentské dílo Barbory Satranské by mohlo být ozdobou nejednoho domácího nakladatelství. Svou suverénní kresbou citlivě dokumentuje život okolo nás, loví v oceánu drobných okamžiků, které by bez ní nejspíše proplavali okolo nás bez povšimnutí. Objevování těchto momentů je přitom v jejím podání mimořádně poutavé a nápadité.

Prázdniny Tomáše Staňka představují fascinující sondu do prostředí pražské graffiti scény. Autentická výpověď čerpající z osobní zkušenosti je zpracována výtvarně nápaditě. Nervózní linka, polotóny šedé a gradienty sprejového brushe čtenáře provedou temnější stránkou dospívání, na kterou oči rodičů obvykle nedohlédnou.

Síň slávy

Cenu získává fyzická osoba za svou dlouholetou činnost v oblasti komiksu a za své přispění k rozvoji média v České republice. Může být udělena pouze žijící osobě. Jedné osobě může být udělena pouze jednou.

Kategorie nemá nominace.

Přínos českému komiksu

(Cenu získává jednotlivec či kolektiv za konkrétní aktivní přínos k rozvoji komiksu v České republice. Oceněny mohou být projekty výstavní, autorské a vydavatelské, popularizační či jiné, pokud tyto charakterem nepřináležejí do ostatních kategorií cen Muriel.)

Kategorie nemá nominace

Předání cen

Vyhlášení vítězů 24. února od 20.00 hodin na webu ČT Art.

Porotci ročníku

Kateřina Čopjaková, publicistka
Martin Foret, literární a komiksový teoretik a historik
Branko Jelinek, kreslíř a scenárista
Anna Křívánková, překladatelka
Antonín Tesař, scenárista a kritik